• Hadestown [2010]- Anais Mitchell



Ένα album τόσο διαφορετικό και παράλληλα τόσο ξεχωριστό. Στο τέταρτη δισκογραφική της δουλειά η Anais Mitchell επιλέγει να ζωντανέψει αλληγορικά το μύθο του Ορφέα και της Ευρυδίκης δημιουργώντας μια πραγματική folk opera, το "Hadestown". Οι ρόλοι μοιράζονται και ο μύθος ζωντανεύει μέσα από 20 εκπληκτικά τραγούδια. Η ίδια παίρνει το ρόλο της Ευρυδίκης με τον Justin Vernon (Bon Iver) στο ρόλο του Ορφέα. Ο Ben Knox Miller μεταμορφώνεται στον Ερμή, ο Greg Brown στον Άδη και η Ani DiFranco στην Περσεφόνη. Οι φωνές τους δένουν αρμονικά ενώ ο ρόλος του Ορφέα ανήκει δικαιωματικά στον Vernon. Οι τόσο διαφορετικές φωνές της Mitchell και της DiFranco εξυπηρετούν άψογα τη μυθοπλασία.


Ο μύθος έχει ως εξής: Η Ευρυδίκη δραπετεύοντας από τον Αρισταίο δαγκώνεται από φίδι και πεθαίνει. Απαρηγόρητος ο Ορφέας αρχίζει να παίζει τόσο άσχημα τραγούδια που κάνουν τους θεούς και τις νύμφες να κλαίνε. Ο Ορφέας κατεβαίνει στον κάτω κόσμο και καταφέρνει με τη μουσική του να απαλύνει την καρδιά του Άδη και της Περσεφόνης. Η συμφωνία είναι να επιτρέψουν στην Ευρυδίκη να επιστρέψει στη γη με την προϋπόθεση ο Ορφέας να περπατά μόνο μπροστά της και να μην κοιτάξει πίσω μέχρι να φτάσουν στο πάνω κόσμο. Όταν από την αγωνία του αθετεί την υπόσχεσή του η Ευρυδίκη εξαφανίζεται και πάλι. Ο μύθος γίνεται μια αλληγορία της κατάθλιψης που χαρακτηρίζει τον σύγχρονο τρόπο ζωής.
Το album ανοίγει με το "Wedding Song"στο οποίο η Ευριδίκη ανησυχεί για χρήματα και ο Ορφέας την καθησυχάζει απευθυνόμενος στη φύση. Το "Epic (Part 1)" που ακολουθεί αποτελεί τη συνειδητοποίηση του Ορφέα για το τι έχει συμβεί ενώ ο Άδης παρουσιάζεται ως η απόλυτη τυραννική μορφή. Το "Way Down" περιγράφει το κατέβασμα του Ορφέα στον κάτω κόσμο ενώ στην πλοκή μπαίνουν και ο Ερμής, η Περσεφόνη αλλά και οι Μοίρες. Ακολουθεί το intro του Songbird το οποίο δημιουργεί άψογα την ατμόσφαιρα του κάτω κόσμου. Η φωνή του Brown ανοίγει το "Hey Little Songbird" όπου ο Άδης προσπαθεί να δημιουργήσει μια δελεαστική εικόνα του κάτω κόσμου ενώ η Ευριδίκη ψάχνει τον Ορφέα. Ο Ορφέας παρουσιάζεται από τον Άδη ως άφραγκος ποιητής. Στο "Gone, I'm Gone" η Ευρυδίκη φαίνεται να διαλέγει να μείνει στον Άδη για να ξεφύγει από την πείνα και την φτώχεια. Η εσωτερική πάλη της Ευριδίκης συνεχίζεται στο "When The Chips Are Down" με τις Μοίρες να την πιέζουν να αποφασίσει.
Με το "Wait For Me" το πλάνο επιστρέφει στον Ορφέα που μαζί με τον Ερμή συνεχίζει το μακρύ ταξίδι του καλώντας την Ευριδίκη να τον περιμένει. Το "Why We Build The Wall" είναι ένα διαλογικό κομμάτι ανάμεσα στον Άδη και τον Κέρβερο (που περιέργως έχει γυναικεία φωνή). Ο Άδης περιγράφεται ως ένα πλούσιο ιδιώτη που έχει περιφράξει την περιουσία του για να την προστατέψει από τους εχθρούς του. Ακολουθεί το απίστευτα jazz "Our Lady Of The Underground" στο οποίο η Περσεφόνη διηγείται την ιστορία της στον ακροατή. (Ο Πλούτωνας την πήρε στον κάτω κόσμο για την ομορφιά της. Η Θεά Δήμητρα όμως τη ζήτησε πίσω. Ο Πλούτωνας συμφώνησε να ανεβαίνει η Περσεφόνη έξι μήνες στον πάνω κόσμο και να κατεβαίνει τους επόμενους έξι στον κάτω. Έτσι τους μήνες που η Περσεφόνη είναι στον πάνω κόσμο η Θεά Δήμητρα χαιρόταν και υπήρχε καλοκαιρία, ενώ τους άλλους κακοκαιρία.)
Ακολουθεί ο γλυκός θρήνος της Ευρυδίκης "Flowers"(dreams are sweet until they' re not, men are kind until they aren't) και το Nothing Changes" που τραγουδάνε οι Μοίρες (you're bound to lose). Η απάντηση του Ορφέα στον θρήνο της Ευρυδίκης έρχεται με το απίστευτα λυρικό "If it's true". Ακολουθεί το μουσικό θέμα "Papers (Hades Finds Out)" ενώ σιγά σιγά φτάνουμε στην κορύφωση του δράματος. Στο "How Long" η Περσεφόνη ζητάει από τον Άδη να ικανοποιήσει την επιθυμία του Ορφέα που τόσα γλυκά τραγούδησε για την αγάπη του ενώ ο Άδης φαίνεται ανένδοτος. Με το "Epic (Part II)" ο Ορφέας προσπαθεί να συγκινήσει τον Άδη τραγουδώντας τη δικιά του ιστορία αγάπης που δεν είναι άλλη από την αρπαγή της Περσεφόνης. Ακολουθεί ένα ακόμα μουσικό θέμα "Lover's Desire". Ο Άδης γοητεύεται από το τραγούδι του Ορφέα και αποφασίζει να ικανοποιήσει την επιθυμία του, αφήνοντας την Ευρυδίκη να επιστρέψει στη ζωή, "His Kiss, The Riot", με την προϋπόθεση να μη γυρίσει το βλέμμα του να την κοιτάξει. Ο Ορφέας γεμίζει με φόβο και αμφιβολία και τελικά κάνει να το λάθος να κοιτάξει πίσω του, "Doubt Comes In". Το τέλος έρχεται με το "I Raise My Cup To Him"όπου η Ευρυδίκη και η Περσεφόνη από τον κάτω κόσμο εύχονται να είναι καλά ο Ορφέας και πίνουν στο όνομά του.

Tip: Στη δεύτερη ακρόαση κάνε και μια ανάγνωση παράλληλα τους στίχους. Αξίζει!
Props στον @ZlatkoGr



3 σχόλια:

johnny got his keyboard είπε...

Εξαιρετικός δίσκος, που παρά το γεγονός ότι διαρκεί μια ώρα, δεν κουράζει πουθενά. Πέρα από την ιστορία, βοηθάει σίγουρα σε αυτό η μουσική ποικιλία. Από τη sing-along r&b του 'Way Down Hadestown', μέχρι τη jazzy cabaret ατμόσφαιρα του 'Our Lady Of The Underground', και την ψυχωτική folk του 'Why We Build The Wall'. Αγαπημένη μου παρουσία στο δίσκο ο Greg Brown στο ρόλο του Άδη.
Κρίμα που στην Ελλάδα πέρασε λίγο στα ψιλά.

Ωραία παρουσίαση πάντως. Ήθελα εξ αρχής να "δέσω" την ιστορία βάζοντας τη σε σειρά, αλλά τελικά ποτέ δεν ασχολήθηκα..

m1rto είπε...

Μ' αρέσει πολύ η συνοχή του από την αρχή ως το τέλος και το πόσο καλά υποστηρίζει το storyline. Ο Greg Brown είναι ιδανικός ως Άδης. Δεν νομίζω ότι μπορώ να φανταστώ κανέναν άλλο στη θέση του.
Στην Ελλάδα νομίζω γενικά περνάει στα ψιλά το concept ενός album με τέτοιου είδους συνοχή και που δεν βασίζεται σε κάποια δυνατά promo tracks

m1rto είπε...

Α και προφανώς ευχαριστώ πολύ :)